Je bent helaas slachtoffer van internetfraude.

Je bent slachtoffer van internetfraude: bij financieel nadeel is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact opneemt met de fraudecel van jouw bank (bij voorkeur) ofwel cardstop (dit indien de fraudecel niet bereikbaar is, bel dan wel naar de fraudecel van zodra dit kan). Indien dat nog mogelijk is, zullen zij het geld blokkeren.

Let op : Cardstop blokkeert enkel je kaart dus niet je rekening. Dit laatste kan enkel door jouw bank. Telefoonnummer van jouw bank 24/7 vind je hier.

Doe steeds aangifte bij de lokale politie. De politie zal een strafdossier opstarten. Van de politie zal je de nodige attesten ontvangen die je aan jouw bankinstelling kan overhandigen.
Indien je twijfelt of jouw dossier onmiddellijk door de politie kan of moet behandeld worden, neem contact op met de lokale politie. Bijvoorbeeld wanneer je vaststelt dat er zeer recent, lees: minder dan 24 uren, geld werd overgeschreven naar een Belgisch rekeningnummer of online aankopen werden verricht.

Wat breng ik mee bij mijn politieafspraak.

Gelieve bij jouw afspraak volgende zaken mee te brengen:

  • jouw identiteitskaart,
  • de bankafschriften met de details van de frauduleuze overschrijvingen of betalingen,
  • de contactgegevens van de persoon die je heeft gecontacteerd: telefoonnummer, facebookpagina, instagramaccount, website, enz. Je kan deze gegevens meebrengen door schermafdrukken of screenshots te nemen of door jouw gsm of laptop mee te brengen,
  • andere bewijzen van de manier waarop je werd gecontacteerd: e-mailverkeer afdrukken (originele mail(s) bewaren voor verder onderzoek, niet verwijderen of doorsturen), zoekertjes, enz,
  • je kan ook deze gegevens meebrengen door schermafdrukken of screenshots te nemen of door jouw gsm of laptop mee te brengen,
  • wanneer de oplichter gebruik gemaakt heeft van Teamviewer of Anydesk op jouw laptop, breng deze alvast mee tijdens de aangifte. Wanneer dit op een vaste computer of gsm werd uitgevoerd, bespreek dit met de politieambtenaar die jouw klacht opneemt.

Wat kan je zelf reeds doen.

  • Check je bankafschriften. Wanneer er aankopen werden verricht bij gekende winkels (bijvoorbeeld Coolblue, Mediamarkt, Bol, De Bijenkorf, enz.), neem dan onmiddellijk contact op met deze winkel via de klantenservice en leg hen uit dat het een frauduleuze aankoop betreft.
  • Bel cardstop en de fraudecel van jouw bank.
  • Wacht niet om in actie te schieten. Bij oplichting online is het tijdsverloop een cruciale factor. Iedere minuut telt.

Ik heb geen financieel nadeel.

  • Indien je geen financieel nadeel heeft, maar je ontving een link, sms- of whatsappbericht waarbij men je probeerde te misleiden maar je rook tijdig onraad en ging er niet op in.
    Je hoeft hiervoor niet langs te komen voor een aangifte. Dergelijke zaken kan je melden via verdacht@safeonweb.be.

Ik heb wel een kopie van mijn identiteitskaart doorgestuurd.

Indien je een kopie van een officieel document, zoals een identiteitskaart, rijbewijs… hebt doorgestuurd, raden we aan dit ook te melden bij je aangifte aan de lokale politie.
Rapporteer dit zeker ook aan docstop. Bij de aangifte kies je dan voor verlies in plaats van gestolen.

Tip:

Wordt je door een officiële instantie gevraagd om een kopie van jouw identiteitskaart door te sturen. Neem dan een foto van jouw kaart en schrijf er handmatig op (op de identiteitskaart zodat dit niet weggeknipt kan worden). Scan deze in en stuur deze bijgewerkte foto door.