WOW

WOW bevat twee werkbundels voor leerkrachten. De bundels werken rond verschillende thema’s zoals porno, sexting, victim blaming en catfishing.
Wow2 rond cyberpesten, nettiquette en haatspraak. Het doel van deze werkbundels is om jongeren weerbaarder te maken. De werkbundels bieden informatie, tips rond de thema’s en opdrachten die in klas kunnen worden uitgevoerd. Pimento geeft ook zelf workshops waarbij deze werkbundels worden gebruikt.

Caspar-game

Aan de hand van deze workshop test men jongeren of ze wel zo mediawijs zijn als ze zelf denken. Via een kaartspel treedt men in dialoog betreffende thema’s zoals sexting, cyberpesten, privacy of contentcreatie. Op het kaartspel staan QR-code’s afgedrukt die leiden naar een mobiele website waar vragen en opdrachten over media staan. Er zijn ook opdrachtkaarten, waarbij jongeren in team samenwerken om de opdracht tot een goed einde te brengen en het spel te winnen. Het kaartspel krijgt men achteraf cadeau.

‘Surfen met een helm op

Vanaf 9 jaar krijgen vele kinderen hun eerste smartphone. Via deze workshop krijgen deze kinderen mediawijsheid mee rond thema’s zoals privacyinstellingen, recht op online afbeeldingen, omgaan met sexting, de eigen schermtijd bewaken, cyberpesten en online ruzie.
Aan de hand van een bordspel, worden kinderen hun online attitude en persoonlijke meningen bevraagd.

‘Surfen met een helm op – junior’

Vanaf 9 jaar krijgen vele kinderen hun eerste smartphone. Via deze workshop krijgen deze kinderen mediawijsheid mee rond thema’s zoals privacyinstellingen, recht op online afbeeldingen, omgaan met sexting, de eigen schermtijd bewaken, cyberpesten en online ruzie.
Aan de hand van een bordspel, worden kinderen hun online attitude en persoonlijke meningen bevraagd.

Decision Tree

Er zijn 4 verschillende ‘Decision trees’ waarbij jongeren een antwoord kunnen vinden op hun vraag, door de juiste weg te volgen ontwikkeld. De thema’s zijn: sexting, online vrienden, online bescherming en online delen. Jongeren kunnen in het schema stap per stap de weg volgen naar gerichte preventieve tips voor hun probleem of vraag.

EDU box

Een educatief project van VRT NWS waarbij men jongeren laat kennismaken met een bepaald maatschappelijk thema. In het kader van cybercrime zijn er twee toepasbare EDUboxen: social media en nepnieuws.
Een EDUbox wordt gebruikt in de klas. Leerlingen werken in groepjes of individueel met een box gevuld met fiches die fysiek als digitaal verkrijgbaar zijn. Deze fiches bevatten informatie, praktijkoefeningen en opdrachten. Daarnaast zijn er ook interactieve video’s beschikbaar die men individueel kan bekijken.

Enter escape

Online escape room voor kinderen en jongeren rond verantwoord en veilig mediagebruik. Via het spel leren kinderen hoe ze multimedia veilig en verantwoord kunnen gebruiken en op welke gevaren en risico’s ze moeten letten (sexting, cyberpesten, privacy). De escape game wordt gespeeld in twee kamers (6-16 spelers).
Het spel duurt 2u:

  • 20 min opstart,
  • 1 uur escape game,
  • 40 min nabespreking.

Digitale escape room “Friend Zone”

Friend Zone is een online escape room. Bewustwording rond verschillende digitale en sociale valkuilen van social media, zoals sexting, cyberveiligheid, nieuwe technologieën, privacy en hacking komen aanbod.
Samen met de link wordt ook een educatief pakket voor leerkrachten meegeven, naast tips indien de deelnemers niet verder geraken.

Interland

Interland is een online computerspel over online-veiligheid. Kinderen leren al spelend vaardigheden aan rond hacking, phishing, online delen en online pesten. Het spel vind je hier.

Cybersquad

Digitaal platform, onder de vleugels van Child Focus, biedt jongeren de kans om te chatten met experten en hulpverleners. Slachtoffers kunnen hier terecht, maar eveneens interessant voor diverse weetjes.
Cybersquad is de internet ruimte waar jongeren anoniem vragen kunnen stellen rond heel wat thema’s zoals seksualiteit, liefde, online relaties, online pesten, cyberstalking, privacy,… andere jongeren kunnen hier anoniem op reageren.
Daarnaast zijn er steeds hulpverleners en experten beschikbaar. Het is een beweging die vorm krijgt door de jongeren zelf.

Screentje Dealtje

Een digitaal afsprakenspel tussen ouders en kinderen rond het vastleggen van regels betreffende het gebruik van multimedia en schermtijd. Aan de hand van enkele stellingen moet ieder gezinslid zijn mening geven rond stellingen inzake internetgebruik en multimedia. Op basis van ieders mening wordt een afsprakenlijst samengesteld waar het gezin zich kan aan houden.

Screentje Dealtje kan je hier spelen.

Jungle web

Jungle Web is een educatief gezelschapsspel waar snelheid, observatie en kennis rond een veilig en verantwoord internetgebruik centraal staan. Jungle Web stimuleert, met behulp van speelkaarten, symbolen, uitdagingen en vragen, een positieve dialoog binnen het gezin rond de online activiteiten van jongeren.