Valse bankmedewerkers aan de voordeur!

De politiezone VLAS waarschuwt de inwoners van Kortrijk, Kuurne en Lendelede opnieuw na een recent feit, waarbij een oudere man bijna het slachtoffer werd van gewiekste criminelen.

Werkwijze

De ene dader belt eerst het slachtoffer op in het Nederlands, doet zich voor als bankmedewerker, en meldt dat er geld verdwenen is van de bankrekening. Na het telefoongesprek komt er telkens een tweede dader die zich voordoet als ‘collega bankmedewerker’ naar het huis van het slachtoffer, zogezegd om te helpen en het geld te recupereren.

Lees meer: Valse bankmedewerkers aan de voordeur!

In realiteit is het net het omgekeerde en is het een crimineel die langskomt om het slachtoffer financieel op te lichten. Ook in november 2022 gebeurden al een 4-tal feiten in de politiezone VLAS. Er kon toen telkens ofwel geld overgeschreven worden naar de rekening van de daders, of er gebeurden fysieke of online aankopen met de bankkaart of er kon geld afgehaald worden via een bankautomaat, of een combinatie hiervan.

“Een tweetal weken geleden werd een inwoner uit Kuurne het slachtoffer, een bejaarde man van 76 jaar. Het is dus belangrijk dat de jongere generaties hun (groot)ouders inlichten over het bestaan van deze oplichtingspraktijken.”

Recent feit in Kuurne

Een bejaarde man krijgt telefoon van een man die zegt bankmedewerker te zijn en deelt
mee dat er een verdachte geldtransactie gebeurd is en een som geld (hier 800 euro) van de
bejaarde man zijn rekening werd gehaald door criminelen.

De ‘bankmedewerker’ zegt tegen het slachtoffer dat de bank het geld kan recupereren, maar
dat hij daarvoor zo snel mogelijk zijn bankkaart moet binnenbrengen of dat hij de nodige
bankverrichtingen moet doen. Gezien de hoge leeftijd van het slachtoffer stelt de
bankmedewerker voor om een collega langs te sturen om te helpen, want toevallig is er een
collega in de buurt … Even later staat er effectief een dame aan de voordeur van het
slachtoffer, dit terwijl de andere ‘bankmedewerker’ nog aan de telefoon hangt, wat het
vertrouwen doet groeien bij het slachtoffer. Daarna wordt er neergelegd en vraagt de
vrouwelijke ‘bankmedewerker’ aan het slachtoffer om bepaalde handelingen uit te voeren,
zoals bijvoorbeeld:

  • de bankcode en bankkaart worden gevraagd of ontfutseld
  • er worden een kaartlezer en pc-banking gebruikt
  • de bankkaart wordt in twee geknipt en meegenomen
  • er wordt gezegd dat er een nieuwe bankkaart met pincode zal worden opgestuurd
  • de zogezegde bankmedewerker belt nog eens terug om te vragen of de andere collega al ter plaatse is

“Hier bleef het gelukkig bij een poging, want plotseling kreeg het slachtoffer argwaan en ging hij niet in op de vraag om onder meer zijn bankkaarten af te geven. Bij de vorige feiten in november 2022, slaagden de criminelen wel in hun opzet.”
Nadien deden de daders diverse geldafhalingen, fysieke of online aankopen en ook overschrijvingen naar het buitenland. Er werd geld van spaarrekeningen overgezet naar de zichtrekening, zodat ook dat geld kon gestolen worden. De slachtoffers waren op die manier grote bedragen kwijt.
De politiezone VLAS wil dus haar inwoners waarschuwen en geeft deze tips:

  • Geef nooit je bankkaart en/of pincode aan iemand die je niet (goed) kent.
  • Een bankmedewerker zal zelf nooit vragen om je geheime pincode te geven.
  • Er komt nooit zomaar een bankmedewerker bij jou thuis langs.
  • Aarzel niet om te bellen naar het lokaal oproepnummer 1701 van de PZ VLAS als je
  • telefoon krijgt van een zogezegde bankmedewerker en je de zaak niet vertrouwt.
  • Ben je eerder al slachtoffer geworden van deze vorm van oplichting, maak dan zeker
  • een afspraak om aangifte te komen doen in het commissariaat.